tisdag 8 maj 2012

Missionsresan DAG 4:

Denna dagen, som är en fredag, ska vi göra en del outreach grejer med Praise Chaple och deras pastor Ruben. (En kyrka som vi samarbetar med under resan)

Dagens utmaning: "Sweat Shops" på Garment District.

Vad man har svårt att tro är att mitt inne i LA ligger det ett helt område med hus, som inte ser så annorlunda ut, men inne i dom jobbar massvis med människor under slav-lika förhållanden! Textil fabriker så kallade = Sweat Shops. Många kommer till LA genom smuggling och under hot om att bli utvisade & tvingas jobba med väldigt dåligt betalt.

Under hela förmiddagen är vi på platser där detta sker, väldigt öppet. Tex ser vi busstationen där folk blir upp plockade av skåpbilar som tar dom till sina nya "arbetsplatser".
Man kan knappt ta in att det är såhär, men det är fantastiskt att se vad Jesus ändå gör överallt där vi går fram. En utav höjdpunkterna sker inne i en av Sweat-Shop fabrikerna. Vi tar oss in och går från rum till rum och frågar om det är någon som behöver ett helande;). Stöter på en kille i en hall mellan arbetsrummen & frågar om han talar Engelska? No! OK... :)
På tapper "kropp-språkska" frågar jag honom om han har ont i ryggen. Han nickar!
-"Får vi be så att Gud tar bort det?" gestikulerar jag. Han verkar vara okey med det:).
Vi lägger händerna på honom och ber. Sen ber vi honom testa om han blivit bättre. Han böjer och bänder på ryggen och ler, för nu är ryggen bättre! :)
Efteråt hörde vi liknande storys från dom andra i Teamet. Är så tacksam att jag fick vara med om detta! Man får inte såna här möjligheter i Sverige där vi inte har samma typ av miljöer. (Vad jag vet..;)

På kvällen bär det iväg mot MacArther Park och ett område som det finns många trasiga människor i.
Praise Chapel-folket har en pick-up som dom kopplar högtalare direkt till batteriet på. Sen kör dom upp och ner längs gatorna och predikar evangelium i en guld mick, och spelar stenhård Hip hop:)! Vi går i små grupper längs gatorna och pratar med folk vi möter.
I en gränd står fem alkoholiserade män. Några av oss går fram till dom och undrar hur läget är och om dom vet om att Gud älskar dom, och att Gud vill att dom ska veta det. En berusad man inleder ett samtal med en vän till mig och efter någon minut så vinkar min vän över mig till dom. Mannen vill bli fylld med Den Helige Ande:)! Vi ber att Gud ska fylla honom och Gud gör honom nykter från en sekund till den andra!!! Vi får leda honom tillbaka till Gud eftersom han hade varit troende tidigare men lämnat det bakom sig. Fantastiskt!
Min vän Carmody och hans fru Tasha är oxå med i gränden. Carmody frågar en av männen om han har upplevt Guds kraft nån gång? Han talade om att han är troende...
-"Okey, men har du upplevt Guds kraft nån gång?" upprepar Carmody. Mannen säger nej.
"Om du tar min fru i handen så kommer du känna Guds kraft" svarar Carmody beslutsamt.
Mannen tar Tasha i  handen och i den stunden får han som en jätte stöt och flyger tvärs över gränden!!!
Gud visade sig verkligen för männen i gränden denna kväll:)!
Det finns mer att berätta om vad som hände denna kvällen...men det får vi ta vid ett annat tillfälle.

Jag har lärt mig så mycket av att bara "ställa mig till förfogande" och lita på att Gud har min rygg när jag går hans ärenden.
Han är underbar! :)

Mvh Björn

3 kommentarer: