fredag 11 maj 2012

Missionsresan DAG 7-9:

Hej på er!
Idag har vi haft sista skoldagen här i Redding. Glädje över tiden som vi haft och sorg att en härlig tid når sitt slut. Men det bästa ligger framför! :)
Fortsätter att rapportera från min missionsresa som ägde rum i LA.

DAG 7:
Detta är vår lediga dag. Folket passar på att göra sånt man vill göra när man är ledig. Åka karusell på "Six flags", Massage eller shopping. Jag tar det lugnt. Kaffe och ett litet besök på "LAink"(känt från tv). Ingen tattuering dock:).

DAG 8:
Vid morgonsamlingen, som äger rum vid Banana Bungalows frukostservering, ber vi och samlar ihop oss inför dagen. En väldigt nyfiken svensk tjej, som oxå bor på vårt hotell & samtidigt som oss äter sin frukost, kan inte låta bli att fråga vad vi håller på med igentligen. Hon är själv troende men har aldrig sett att man kan uppleva Gud så det märks... Jag, som enda svensk i gänget, får förklara i korta drag att Jesus kom för att visa hur vi som Kristna kan leva. Att vi tror på vad Han sa om att göra samma gärningar som Han och ännu större! Vi är några stycken som erbjuder oss att be för henne innan vi går, och efter att ha bett och profeterat saker över henne, får vi kommentaren: "Detta är den bästa morgonen i hela mitt liv!!!":)

Vi beger oss till Venice Beach. En strand som är fylld med liv och rörelse. Skatare, gatu-artister och en hel del hemlösa. Spirituellt sett är det mycket i luften...
Ett par i gruppen hade upplevt att "idag är dagen för djärvhet." Att gå efter det som man normalt sett är rädd för! Vi delar upp oss i små grupper på 3-4 personer. Mitt gäng kommer inte långt;)...En kvinna som hängt med vår grupp från en av kyrkorna behöver helande i sitt knä. Hon hade varit med om en olycka för flera år sedan och hela hennes högra sida var sned. Blair kollar om hennes ben är ojämna, vilket dom är...så vi ber och benet växer ut! Där & då! Knät känns bättre med än gång! Vi ber för andra grejer i hennes liv oxå och hon blir riktigt uppmuntrad.

Efter det drar vi vidare och min vän Torey undrar om vi känner för att be för någon som sitter i rullstol.
Ja, varför inte, så vi börjar gå mot en man som sitter i sin rullstol längre bort. Direkt när vi säger hej till honom, så reser sig en kvinna upp från ett täcke hon legat gömd under. Vi samtalar med dom en stund. Fokusen hamnar på Henne. Hon beklagar sig över hennes livssituation och över mannen som sitter brevid, tills han drar. Hon berättar om hur hon har examen i två ämnen, och att hon brukade fotografera. Men att allting hade gått utför. Hon berättar att hon försökt ta livet av sig flera gånger men att det aldrig funkar. Hon sa att precis innan vi kom fram till henne så hade hon bett till Gud att Han måste hjälpa henne. -"Och så kom ni!"
Vi står och funderar hur man hjälper en berusad, hemlös kvinna på bästa sätt. Vad behöver hon höra?
Plötsligt upplever jag att jag ska tala om för henne att hon är "powerful". Att hon inte är ett offer och att hon har kraften att resa sig upp och att vända på situationen. Att hon har vad som krävs!
Jag sätter mig på huk framför henne och försöker tala om det för henne. Men något i henne vill inte höra och hon pladdrar och pratar konstant. Det är som att jag inte når henne eller får hennes totala uppmärksamhet. Jag tar hennes händer...hon pratar fortfarande. Jag tar båda hennes händer i min hand och säger: "I Jesu namn ber jag att (kvinnans namn) ska höra vad jag har att säga henne".
....Totalt tyst och lugn....
Jag ser henne i ögonen och talar till hennes inre människa. Jag märker att orden jag säger träffar en nerv. Som att hon vet att det är sant men att det finns något som håller henne tillbaka. Efter att jag talat färdigt, ber hon mig att inte prata med henne mer. Hon är inte otrevlig men vi märker att hon inte vill deala med det. Vi kramas och vi uppmuntrar henne allt vi kan och hon är glad.

Vi går utmed gatan som ligger längs med stranden då ett ställ välter, vid en oxyen-bar. Vi börjar hjälpa en kvinna med att plocka upp och hon är jätte tacksam. Jag frågar om hon har ont i ryggen och hon säger att hon har värk i sin axel. Vi frågar om vi får be och hon går med på det. Hon säger att hon upplever en frid och att axeln känns bra. Vi får berätta att vi är i LA på missionsresa och är här för att låta människor få reda på att Gud älskar dom. :)

Vi går tio meter när vi stöter på våra vänner som pratar med några som jobbar på en mariana-clinic. (Ett ställe där man kan röka harsh för att lindra smärta, om man har recept, vilket många verkar ha)
En tjej blir helad och frälst efter att min vän från England pratat med henne. UTANFÖR MARIANA-CLINICEN!!! HAHAHA, Älskar hur Gud är! En annan upplever hur hans skadade fot blir bättre efter bön. (Alla tecken på förändring är bra tecken!)

När vi samlar hela gruppen så är det underbart att höra vad Gud har gjort. Samtidigt så har jag känslan av att jag vill se mer. Jag lägger märket till ett par skejtare som åker bräda ett par meter bort. JAg tänker tanken: "Handleds-skada". När gruppen bryter upp så tvekar jag en stund...Mina vänner frågar om vi ska gå. "Jag måste bara...", och jag är på väg fram till skejtarna.
-"Har någon av er en handleds-skada" frågar jag en av killarna.
-"Ja, jag har det!?" svarar han förvånat.
-"För jag tror att Jesus kommer hela den just nu. Får jag be för dig?"
-"VEM??"
-"JESUS!"
-"Okey" säger killen och sträcker fram handen.
Jag ber en ca femsekunders bön och frågar om den är bättre.
Han testar och handen är bättre!!! :) Jag frågar gruppen som sitter/står runt omkring om någon har ont i ryggen? Ingen verkar ha det. Kollar med killen om Han är helt bra? Inte helt. Ber igen.
-"Nu då?"
-"Det är mycket bättre!" Hans säger att smärtan gick ner från en 6 till en 1 när jag bad första gången.
Nu erkänner killen bredvid att han har ont i sin rygg!!
Jag ber för honom oxå. Han testar...
-"Du skrämmer mig!!! säger han, nu helad i sin rygg!
Jag berättar för hela gruppen, på sex personer att anledningen att Jesus helar dom är för att Han älskar dom och vill att dom ska veta det. Frågar om dom har Jesus i sina hjärtan. Alla utom en verkar det som, men när jag erbjuder mig att ta hand om det oxå så får jag inget svar...Så jag lämnar dom med att tala om för dom igen att: Jesus helat dom för att han älskar dom!
Vilken härlig dag på stranden! :)

 Latte...

 LAink framsida

 LAink baksida

 Mina vänner Golibe från England och Carmody från Nya Zeeland

 Venice Beach

Hemresan tillbaka till Redding

Detta är sista inlägget om min missionsresa. (Resan med bil till LA och tillbaka, tog upp två av dagarna.)
Min önskan är att dela min missionsresa med dig så att du blir uppmuntrad, får tro och blir hungrig efter mer av vad Gud kan göra i våra liv. Jag vill oxå dela "segerbytet" med dig som har varit med och "sått in" i denna resan genom att stötta mig finansiellt! Allt jag har varit med om i LA är tack vare dig
TACK så jätte mycket!!! 

Hoppas du orkade läsa hela detta inlägget. Super långt...jag vet. ;)
Ha det underbart!

Blessings/
Björn med familjen




1 kommentar:

  1. Helt fantastiskt..... Dags att inta Jönköpings gator......

    SvaraRadera